Het basisschool kindVeel kinderen zijn vandaag de dag zo druk met allerlei dingen dat ze maar weinig of geen tijd nemen om eenvoudigweg te 'zijn'. Niet alleen ouders zijn altijd maar bezig, maar ook kinderen hebben vaak overvolle agenda's. Sport, huiswerk, activiteiten, clubjes. Het is bijna raar als je als kind hier niet aan deelneemt. Er rust te veel druk op hun (jonge) schouders en vaak zijn ze angstig & bezorgd. Er blijft bijna geen tijd meer over om 'gewoon' rustig bij jezelf te blijven, om te leren wie je bent en om de wereld om je heen te verkennen.
Mindfulness, oftewel het beoefenen van bewuste, gerichte aandacht, beïnvloedt het leren bij kinderen. Het oefenen in bewuste aandacht kun je vergelijken met het stemmen van een muziekinstrument, voordat je gaat spelen. Waarom zullen we niet ons leer-instrument stemmen voordat we het gaan gebruiken?. |
Het jonge kind |
Voor kinderen vanaf 4 jaar tot 8 jaar. Zeker het jonge kind wordt al op hele jonge leeftijd blootgesteld aan de prestatiedrang van onze maatschappij. In de kleuterklas worden er cito toetsen afgenomen en wordt het kind beoordeeld op basis van zijn huidige ontwikkeling. Juist het jonge kind durft nog allerlei vragen te stellen en zonder vooroordeel open te staan voor nieuwe ervaringen. Ze hebben een natuurlijke neiging om details op te merken en in het moment te leven. Mindfulness sluit hier naadloos op aan.
|
Het oudere kind |
Voor kinderen van 9 jaar tot 12 jaar. Mobieltjes, computerspelletjes, televisie, youtube... Passief entertainment kan een groot onderdeel uitmaken van de gemiddelde dag van een kind. Hoe vaak check jezelf je mobiele telefoon? En welk effect heeft dit op jouw kind? In de bovenbouw wordt er van het kind steeds meer gevraagd en in groep 7-8 ontstaat de cito-stress en de druk om een goede schoolkeuze te maken. Mindfulness leert het kind om het brein tot rust te brengen en geconcentreerd aanwezig te zijn. Van daaruit kun je keuzes maken.
|